fbpx

Philippe G. Missas, Fashion stylist: Η βιωσιμότητα στη μόδα και το προσωπικό στιλ

Δεν υπάρχει λόγος να δαιμονοποιούμε το fast fashion. Καλό θα ήταν όμως όσο μπορούμε να ελέγχουμε τις αγορές μας, ειδικά σε μια εποχή τόσο έντονης μαζικής παραγωγής μ΄ένα αποτύπωμα που έχει άμεσο αντίκτυπο στο περιβάλλον και στη μελλοντική πορεία της μόδας.

15.01.24

}
Χρόνος Ανάγνωσης: 6 λεπτά

Η μόδα αποτελεί κομμάτι της ζωής μας, αφού μας φτιάχνει τη διάθεση, δίνει την πρώτη εικόνα για εμάς, μαρτυρά πολλά για την προσωπικότητά μας και συχνά εκπροσωπεί τα προσωπικά πιστεύω μας. Πόσο εφικτή όμως είναι η βιωσιμότητα στη μόδα και πόσο προσιτό είναι το sustainable fashion; Ο Philippe G. Missas, fashion stylist της ergon Mykonos, μάς γνωρίζει καλύτερα τη βιώσιμη μόδα και μάς δίνει ιδέες για να βρούμε το προσωπικό στιλ.

Πως μπορεί αλήθεια κάποιος να μπει από το fast fashion στο sustainable fashion;

Πρόκειται για μία συνειδητή στάση, που κάθε άτομο αποφασίζει να έχει. Σίγουρα δεν υπάρχει λόγος να δαιμονοποιούμε το fast fashion. Καλό θα ήταν όμως όσο μπορούμε να ελέγχουμε τις αγορές μας, καθότι ειδικά σε μια εποχή τόσο έντονης μαζικής παραγωγής το αποτύπωμα που αφήνει η βιομηχανία αλλά και το αγοραστικό κοινό έχει άμεσο αντίκτυπο τόσο στο περιβάλλον όσο και στη μελλοντική πορεία της μόδας. Η ιδεολογία του sustainability είναι μεγάλης σημασίας εάν αναλογιστούμε την κλιματική αλλαγή.

Πότε ήρθε η βιώσιμη μόδα στη δική σας ζωή;

Η ergon Mykonos από τη γέννηση της το 2015 είχε ως βασική αρχή την ηθική στη μόδα σε όλα τα επίπεδα είτε αυτό πρόκειται για την αυστηρή  zero waste πολιτική μας είτε για το υγιές εργασιακό περιβάλλον. Ήταν προαπαιτούμενο για τη δημιουργία και την εξέλιξη του brand όπως το γνωρίζουμε σήμερα.

Η βιώσιμη μόδα είναι προσιτή σε όλους, όπως συμβαίνει με το fast fashion;

Θεωρώ πως είναι, απλά το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι το κατά πόσο επιλέγουμε την ποσότητα ή την ποιότητα. Αναπόδραστα, ένα brand το οποίο σέβεται το εργατικό του δυναμικό και δεν έχει τη δυνατότητα ή και την επιθυμία να παράξει μαζικά, θα έχει υψηλότερη τιμή από ένα άλλο που παράγει σε μεγάλες ποσότητες σε συνθήκες που συχνά είναι απάνθρωπες, όπως έχουμε δει εικόνες από τα εργαστήρια τεράστιων fast fashion εταιρειών.

Ας γνωρίσουμε λίγο καλύτερα του τι σημαίνει βιώσιμη μόδα. Είναι η αγάπη κι ο σεβασμός που μπορεί να δείξει ο κόσμος της μόδας κι ο καταναλωτής στα ζώα και το περιβάλλον;

Σίγουρα το μεγαλύτερο κομμάτι της βιωσιμότητας είναι αυτό. Η προσπάθεια να βλάψουμε όσο το δυνατόν λιγότερο το περιβάλλον. Ωστόσο για εμένα η βιωσιμότητα επεκτείνεται και στις συνθήκες εργασίας, στον σεβασμό στο εργατικό δυναμικό, στην αξιοκρατική μισθοδοσία και γενικά και στις κοινωνικές επεκτάσεις της κάθε εταιρείας.

Από που ξεκίνησε αυτή η τάση;

Είναι μια οργανική ανάγκη, που προέκυψε καθώς πλέον γινόμαστε μάρτυρες της κλιματικής αλλαγής και συνεπώς οφείλουμε να πάρουμε τα μέτρα μας.

Ποια είναι η δική σας προσέγγιση;

Ως brand από τη γέννηση μας είχαμε πολύ έντονα την επιθυμία να διατηρούμε μια zero waste πολιτική. Το ύφασμά μας το δημιουργούμε εμείς με τεχνικές του αργαλειού, που μέχρι πρότινος δεν ήταν ευρέως γνωστές. Επομένως ακόμα και το ίδιο το ύφασμα είναι ένα δημιούργημα με καλλιτεχνική αξία. Επίσης, η ergon Mykonos ως lifestyle brand επεκτείνεται και στο homeware κι έτσι κανένα ‘’ρετάλι’’ δεν πετιέται, αλλά χρησιμοποιείται για αξεσουάρ σπιτιού.

Το κοινό δείχνει ενδιαφέρον για τη βιώσιμη μόδα ή απλά αγοράζει ό,τι του αρέσει αισθητικά;

Ειδικά το νεότερο καταναλωτικό κοινό δίνει αρκετή προσοχή και σημασία στο πως δημιουργούνται τα ρούχα του. Άρα ναι, πιστεύω ή θέλω να πιστεύω ότι η έννοια της βιωσιμότητας στη μόδα είναι κάτι που απασχολεί κι αποτελεί λόγο να επενδύσει κάποιος στα ρούχα του.

Ποια είναι αλήθεια τα οικολογικά αποτυπώματα της μόδας;

Όπως κάθε βιομηχανία έτσι και η μόδα έχει έναν ζημιογόνο αντίκτυπο για το περιβάλλον, λόγω των υψηλών εκπομπών ρύπων αλλά κι εξαιτίας της μικρότερης διάρκειας των τάσεων. Λόγω της συνεχούς ζήτησης στην εποχή των social media θεωρώ πως οι τάσεις διαρκούν λιγότερο με αποτέλεσμα να δημιουργείται η ανάγκη για μεγαλύτερη παραγωγή. Επίσης αύξηση της ζήτησης σε μικρότερη τιμή πρώτον έχει ως αποτέλεσμα τη χρήση φθηνότερων υλικών, πιο βλαπτικών για το περιβάλλον κι απάνθρωπων συνθηκών εργασίας, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση.

Έχουμε ποσοστά για αυτά, αλλά και για το όφελος της βιώσιμης μόδας;

Μέσα από μία σχετική αναζήτηση που έκανα κι εγώ στη google, είδα πως  για παράδειγμα το 35% των πλαστικών μικροϊνών που βρίσκονται στον ωκεανό προέρχονται από συνθετικά υλικά που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή ενδυμάτων. Φαντάζομαι λοιπόν ότι αυτό είναι ένα μικρό κομμάτι, που μπορούμε εύκολα να κάνουμε βήματα προς βελτίωση επιλέγοντας όσο το δυνατόν περισσότερο ρούχα φυσικά κι όχι συνθετικά.

Πείτε μας δυο λόγια για την ιστορία σας της ergon.

Η ergon δημιουργήθηκε από τη Μαριέττα Καρπαθίου, η οποία μέχρι και σήμερα είναι η επικεφαλής του  brand. Οι σπουδές της, αν και δεν αφορούσαν στη μόδα, και η αγάπη της για το design την οδήγησαν στη γέννηση της εταιρείας και με αργά και μεθοδευμένα βήματα έχει πάρει τη μορφή που έχει σήμερα. Η ergon εμπνέεται από το παρελθόν και το παρόν της Ελλάδας, με πληθωρικά folk στοιχεία και minimal σύγχρονες επιρροές επιδιώκοντας τον διάλογο μεταξύ αυτών των δύο αντιφατικών κόσμων.

Η ομάδα σας αποτελείται από άτομα, που ακολουθούν γενικότερα έναν βιώσιμο τρόπο ζωής;

Καταρχάς η έννοια της ομάδας για εμάς είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της εταιρείας, καθότι πιστεύουμε πολύ στη συλλογικότητα ως αναπόσπαστο κομμάτι της δημιουργικής διαδικασίας. Έχοντας αυτόν τον άξονα δε θα μπορούσαμε να μην μοιραζόμαστε κι έναν κοινό ηθικό κώδικα.

Ό,τι βλέπουμε στο online store έχει σχεδιαστεί από εσάς;

Φυσικά, όλα μας τα προϊόντα σχεδιάζονται από εμάς και παράγονται στην Ελλάδα, ενώ συχνά επιδιώκουμε και τη συνεργασία με άλλες δημιουργικές ομάδες ή σχεδιαστές όπως για το μαντήλι της ss23 ‘Rodi Homecoming’ συλλογής μας.

Τελικά οι μεγάλοι οίκοι μόδας και τα διεθνή catwalk μπορούν μελλοντικά να λειτουργήσουν αποκλειστικά με sustainable φιλοσοφία

Φυσικά και χρόνο με τον χρόνο θα γίνεται μόνο με αυτή τη λογική.

Διεθνείς προσωπικότητες και celebrities βοηθούν στις πιο βιώσιμες επιλογές;

Ναι κι άλλωστε γίνεται πλέον πολύ συχνά διάλογος γύρω από τη βιωσιμότητα, με το κίνημα ‘’Who made my clothes’’- που φέτος συμπληρώνει 10 χρόνια- από τις Orsola de Castro και Carry Somers άλλαξε ριζικά τη στάση μας απέναντι στη μόδα.

Πόσο κοντά είμαστε στη βιώσιμη μόδα και πως μπορούμε να την εντάξουμε περισσότερο στη ζωή μας;

Έχουμε πραγματικά μεγάλη απόκλιση ακόμα και πάρα πολλά βήματα να κάνουμε, για να γίνει η μόδα πιο βιώσιμη. Για μένα το βασικότερο όμως είναι εμείς οι ίδιοι να αντιλαμβανόμαστε το ηθικό κομμάτι της μόδας και να το επιδιώκουμε σε κάθε αγορά μας, ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι θα ψωνίσουμε λιγότερο.

Να περάσουμε λίγο στο στιλ… Συγκεκριμένα στο προσωπικό στιλ. Πως μπορεί κάποιος να βρει το προσωπικό στιλ του;

Αυτή είναι μια ερώτηση όπως ακριβώς και το στιλ, προσωπική. Το στιλ είναι η ενδυματολογική προέκταση του εαυτού μας. Το κάθε άτομο διανύει το προσωπικό του ταξίδι και με αυτό τον τρόπο βρίσκει το στιλ του, κάνοντας πειραματισμούς και δοκιμές.

Ένα χαρακτηριστικό αξεσουάρ ή ρούχο αρκούν για να προσδιορίσουμε το στιλ μας (π.χ. κάποιος που επιλέγει να φοράει μαντήλια ή έντονα χρώματα στα παπούτσια ή παλτό τον χειμώνα κι όχι μπουφάν);

Ναι, αν μάλιστα σκεφτούμε παραδείγματα όπως τα στρογγυλά γυαλιά της Iris Apfel ή τα πληθωρικά κόκκινα μαλλιά της Grace Coddington. Είναι θα λέγαμε σαν υπογραφή, αλλά συνήθως το ένα μοναδικό αξεσουάρ έρχεται και με μία γενικότερη αίσθηση του στιλ.

Εσείς έχετε μία σχέση έντονη, γεμάτη πάθος- αν μου επιτρέπετε να πω- με το στιλ, αφού είστε κι επαγγελματίας του Κλάδου. Δεν τολμούν όμως πολλά άτομα να «παίξουν» έντονα με το styling. Ακόμη και σ’ αυτή την περίπτωση, υπάρχει τρόπος να ξεχωρίσουμε;

Δεν υπάρχει λόγος να ξεχωρίσουμε αν δε θέλουμε να ξεχωρίσουμε. Ωστόσο σε περίπτωση που έχουμε αυτή την ανάγκη, το οποίο εγώ προσωπικά το εκτιμώ ίσως και λόγω επαγγέλματος, η απάντησή μου είναι ο πειραματισμός. Φυσικά υπάρχει και η τριβή και η μελέτη της μόδας, αλλά αυτό έχει να κάνει με τη μόδα και όχι με το προσωπικό στιλ.

Κλείνοντας θα ήθελα να μου πείτε τη γνώμη σας για τη βιώσιμη μόδα στην Ελλάδα, αλλά και για τη σύγχρονη μόδα στην Ελλάδα του 2023. Τι σας αρέσει και τι προτείνετε να αλλάξει.

Πιστεύω ότι ειδικότερα οι νέοι σχεδιαστές έχουν ακόμα μεγαλύτερη ευαισθησία απέναντι στο οικολογικό αποτύπωμα της μόδας, καθώς είναι και θύματα της ζημίας που έχει προκληθεί στον πλανήτη. Οπότε αισιοδοξώ στο να έχουμε μια πιο υγιή προσέγγιση στην παραγωγή ρούχων. Στην ελληνική μόδα μού αρέσει η δημιουργικότητα και το ότι υπάρχουν πολλά brands, που πραγματικά επενδύουν στην τέχνη τους και στη μόδα παρόλη την υποτίμηση που δέχεται ο κλάδος όπως κι όλα τα δημιουργικά επαγγέλματα στη χώρα μας. Η πρόταση αλλά κυρίως η ανάγκη όλων των εργαζομένων στην ελληνική μόδα είναι ότι η δουλειά στη μόδα να αντιμετωπίζεται με τον σεβασμό που της αναλογεί, κι όχι σαν χόμπι. Είναι σίγουρα μία διασκεδαστική δουλειά, αλλά σας διαβεβαιώ ότι έχει πάρα πολλές δυσκολίες.

ergon Mykonos

Facebook 

Instagram 

Philippe Missas

Pamela Lytra

MORE ARTICLES

Dr. Θάνος Ασκητής, Καθηγητής Ψυχιατρικής- Σεξολόγος, Γυναικεία σεξουαλικότητα

Dr. Θάνος Ασκητής, Καθηγητής Ψυχιατρικής- Σεξολόγος, Γυναικεία σεξουαλικότητα

Το αν μια γυναίκα θα βιώσει την ηδονή του οργασμού, επηρεάζεται κι από πολλούς ψυχολογικούς παράγοντες όπως είναι η παραπληροφόρηση σε σεξουαλικά θέματα, οι λεγόμενοι «μύθοι» για τη γυναικεία σεξουαλικότητα, η αυστηρή ανατροφή κι ενοχοποίηση της σεξουαλικής ηδονής.

MORE INTERVIEWS

Articles

Podcasts

Videos

Παντελής Παπαδόπουλος, Ψυχίατρος- Ψυχοθεραπευτής, Η ανθρώπινη ύπαρξη στο σήμερα

Παντελής Παπαδόπουλος, Ψυχίατρος- Ψυχοθεραπευτής, Η ανθρώπινη ύπαρξη στο σήμερα

“Έχει πλέον αποδειχθεί η πλαστικότητα του εγκεφάλου, που σημαίνει ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος μπορεί να αλλάξει παρά το ότι παλαιότερα πιστεύαμε το αντίθετο. Για να συμβεί όμως αυτό, χρειάζεται μία διορθωτική εμπειρία”.